У белорусского казачества есть свои традиции и корни

Петр ШАПКО 43
Белорусских молодых казаков воспитывают в духе военных традиций и учат военной выправке На просторах белорусской части всемирной информационной паутины не прекращаются споры о феномене белорусского казачества – надо ли оно нам, имеет ли под собой основание,  чьи интересы защищает? Вопросы вполне законные и даже необходимые.

У мінулым нумары газеты «Ганцавіцкі час» за 13 студзеня быў надрукаваны артыкул Аляксея Галаскока «Беларускія казакі – размалёваныя лялькі ці гонар нашай гісторыі», якая выклікала шмат рознапалярных водгукаў. Гучалі нават папрокі ў адрас рэдакцыі.
Тэма нечакана аказалася настолькі вострай, што на сайце «ГЧ» ganc-chas.by апаненты пачалі гарачыя «баталіі».
Прадстаўнікі казацтва звярнуліся ў рэдакцыю «ГЧ» з просьбай надрукаваць  артыкул-водгук на матэрыял  А. Галаскока, у якім, на іх думку, ёсць адказы на пытанні, што падняў аўтар.
Чытачам нагадваем, што рэдакцыя «ГЧ» не займаецца цэнзурай і дае магчымасць выказваць розныя меркаванні на старонках выдання, нават калі не падзяляе думкі аўтара.

Для того чтобы ответить на них, надо сначала разобраться, что есть казачество. Ведь слово КАЗАЧЕСТВО несет в себе не национальный, не внутрисемейный смысл, оно не означает некий ареал обитания и не описывает группу людей, проживающих в одном населенном пункте (станице), казачество – это не земляки, не односельчане (станичники), не сослуживцы и даже не войско.
Значение этого слова шире и глубже, это скорее БРАТСТВО людей, объединенных общими ценностями, общими взглядами, общей идеей и  общим делом, основанное на древних казачьих традициях и устоях православного воинства. И в этой братской сплоченности, знаменитом казачьем товариществе, и заключена та сила и мощь, в мирное время созидательная, а в военное – разрушительная, которая во все времена вызывала трепет у врагов, а у завистников тайную злобу.
В среде недоброжелателей, зачастую прозападно или пропольски настроенных, отторжение вызывает именно казачество а не казак как отдельная личность.
Но на вопрос, имеет ли под собой основание казачество на Беларуси, можно смело сказать  – именно казачество и имеет.
И подтверждение тому каждый из нас найдет в школьной программе на страницах учебника истории Беларуси, в целом разделе под названием «Народное казачье восстание на Беларуси», и оно представляло собой не этнос, не зоны оседлости и не сословие, а было народным движением, сплоченным одной верой, одной идеей, одним негодованием и общим делом. По моему мнению, это и можно считать спецификой казачества на Беларуси.
Чьи интересы защищает Белорусское казачество? Отвечу вопросом на вопрос, какое именно? Ведь при осуждении всех загребают под одну гребенку, а между тем в Беларуси только республиканских казачьих общественных объединений три, но вот вопрос, являются ли они казачествами?
Если рассматривать их с точки зрения вышеизложенной концепции, скорее нет, чем да. Где же тогда казачество? В том числе и внутри тех самых общественных объединений, в виде небольших групп, тех самых людей, объединенных общими ценностями, взглядами, идеей, казачьими традициями и делом, делом, которое они делают бескорыстно, по личной инициативе, а не по команде сверху или указке верховного атамана.
Чьи интересы защищают эти люди, я сказать могу. Интересы Христианской Православной церкви, интересы родителей тех детей, с которыми они занимаются, самих этих детей и подростков и интересы Республики Беларусь, внося свою лепту в поддержание боеготовности не только армии, но и дееспособного мужского населения страны, что после недавних заявлений президента о концепции «территориальной  обороны» уже не вызывает улыбки у наших злопыхателей.
Что же касается остальных, кто называет себя частью казачества, но по сути ею не является, ничего сказать не могу, о некоторых из них сам задаюсь вопросом, какие цели они преследуют? 
Ну да Бог им судья, а может, когда и казачий суд.
Так надо ли в нашей стране казачество? Опять задам вопрос, а какие альтернативы? Может, знаете другие сообщества людей, проводящие подобную работу, да еще на добровольных началах, без какого бы то ни было вознаграждения? При этом  надо учитывать еще  одну специфическую особенность казачьего братства – в отличие от кружка, секции или клуба, оно не вышвырнет из своих рядов парня по достижении им 18 лет, а наоборот, скорее примет в свои ряды, поддержит и окажет помощь на нелегком жизненном пути.
Может, и идут нападки на этих добрых казаков, потому что у людей уже так изменилось сознание, что в нем не укладывается, как это можно что-то для кого-то делать бесплатно. Кто-то скажет, пусть этим занимается государство, но мы имеем то, что имеем, а гипотетические измышления, как бы оно должно было бы быть, не что иное как словоблудие, да и не может государство заменить некими структурами феномен казачества, по команде чиновника братство свободных людей не создашь.
Нравится кому-то или нет, но казачество в Беларуси уже есть, станет ли оно как когда-то народным движением, покажет время, а сегодня растет новое поколение, которое как никогда нуждается в информационной и идеологической защите,  в физическом воспитании и закалке. Потому что никогда, ни на одно поколение прежде не валилась такая лавина различной, зачастую пагубной информации и идеологически разлагающих технологий, да и столь слабого здоровьем поколения, думается,  ранее не было. И казачество с его патриотическим воспитанием и закалкою, вносит свою лепту в противостояние этому злу.

По материалам http://kazak.by/index.php/publications/283-the-future-starts-today

КАМЕНТАРЫ (43)
вікіпедыя, 20.01.2012 18:43
з артыкула ў беларускай версіі вікіпедыі: "У адрозненне ад Украіны і Расійскай дзяржавы на Беларусі не было аб’ектыўных умоў для існавання такой этнасацыяльнай групоўкі, як казацтва. Усе спробы стварэння беларускага казацкага войска пацярпелі правал. Побач з добраахвотным паказачваннем адбываўся і прымусовы запіс сялян у казакі, у прыватнасці ў палкі Паклонскага і Нячая, што тлумачыцца жаданнем беларускага насельніцтва не мяняць кардынальна традыцыйны лад жыцця, іншаю ментальнасцю. У ВКЛ у XVII ст. не было такіх аддаленых рэгіёнаў, як Украіна, якія б дрэнна кантраляваліся дзяржавай, а ваенныя функцыі, што выконвалі казакі на Украіне, на беларускіх землях здаўна належалі мясцовай шляхце." http://be.wikipedia.org/wiki/Казацтва Беларускіх казакоў не было. Існавалі толькі вайсковыя фармаванні казацкага тыпу, якія ўзніклі ва ўзброеных сілах Вялікага Княства Літоўскага ў ХVІ стагоддзі. Гэта былі аддзелы конніцы, узброеныя «па-казацку». Звычайна яны мелі панцыр, прылбіцу, сагайдак (лук з калчанам), шаблю, рагаціну. З ХVІІ стагоддзя, каб не блытаць з украінскімі казакамі, іх часта называлі панцырнымі. Яшчэ ў 1648-1649 гадах сярод кіраўніцтва казацкай старшыны Запарожскага войска паўстала ідэя інкарпарацыі ўсходняй часткі Беларусі ў склад казацкай дзяржавы. З гэтаю мэтай Багдан Хмяльніцкі засылаў сюды казацкія загоны, каб падбухторваць сялянаў, рабаваць гарады, паступова далучаючы беларускія паветы. Пасля 1654 года, калі на Пераяслаўскай радзе Украіна была задзіночаная з Маскоўскім царствам, гэтая палітыка стала па сутнасці прамаскоўскай.
шэпард, 20.01.2012 22:32
а в википедии дольно часто можно встретить опечатки и огрехи, т.к. это свободная энциклопедия и практически все статьи можно редактировать либо добавлять данные самостоятельно... так что википедию часто именуют врукипедия... но оспаривать содержимое предыдущего комента не стану...
Пётр, 21.01.2012 00:16
Да, в википедию можно прямо заложить собственную информацию, а затем вынимать эту собственную информацию как доказательства своей версии, здесь похоже так и было, явно политизированная ссылка, минимум фактов, максимум выводов. Видно кому-то, казаки сильно поперёк горла стали. В учебниках есть фамилии казацких старшин запорожского войска выходцев из Беларуси, именно при Хмельницком, и вообще, у наших историков написано что казаки на нашу территорию пришли уже после того как начались восстания наших крестьян и горожан.
вікіпедыя, 21.01.2012 11:03
кхе... вось нават у "Беларускай энцыклапедыі" артыкула пад назвай "Казацтва" няма... цікава, як такое аўтарытэтнае выданне і не напісала пра такую групоўку людзей? а можа не было ўвогуле пра каго пісаць?
СУСЕД, 21.01.2012 13:08
У белорусского казачества есть свои традиции и корни ...Пётр дадаў - кому-то, казаки сильно поперёк горла стали. -------------- А ВЫ ГЛЯНЬЦЕ - ШТО Ў *казакоў* ЁСЬЦЬ БЕЛАРУСКАГА ...акрамя таго што на Беларусі. (а расейска-савецкую гвардзейскую ленту начапіць - гэта ўжо слепата поўная ...няўжо нябачыце ...хто такі для Беларусі той, якога ў нас чамусці назвалі каларадскім жуком.)---- БЕЛАРУС ЁСЬЦЬ ГАСПАДАР НА СВАЁЙ ЗЯМЛІ (а не вольны казак і навалач) ...а сёняшнія казакі, якія па крыві ёсць беларусы і без духа беларускага - ёсць ганьба сваіх продкаў ---- ...гэта ня проста косьць ў горле...
тов.Правда, 21.01.2012 18:29
Почему Сусед и его друг Гiсторык постоянно хочет сделать из белоруса забитого мужика,который как пахать на шляхтича,коими они себя называют, ничего другого не может и ,главное,не должен?Обидно.Постоянно ссылаетесь на источники ,которые были выпущены во время ,которое вы же называете разными поносными словами.Вы не любите Святого Георгия???Какие же вы белорусы...А,вы сатанисты-шляхтичи.Это та "навалач",которая не ходила с белорусами/как вы называете нас-быдло/по одной улице,запрещала разговаривать на "роднай мове",запрещала малиться нам белорусам в наших православных храмах,гвалтоуна апалячвала i акаталiчвала мужыка-беларуса\\з школьнага падручнiка гiсторыi Беларусi\\.Цяпер вы размауляеце па беларуску i вучыце нас нашай жа гiсторыi.Пишите,что казаков у нас никогда не было ,и тут же приводите горы и реки информации,что всё же были, да ещё как были.Если вы не заметили,то по вашим словам, казаки и жили на нашей Белой Русси.Странно слышать слова Радзiма,Чын i г.д. ад людзей, якiя давялi маю РАДЗIМУ "до ручки ".Гэта вы вучылi нас аднаму,а цяпер кажаце зусiм iнакш.Пярэваратнi...Хiбаж вы беларусы?Говорите,что мы талерантны...Фашисты в концлагерях называли так народы не способные сопротивляться.Никогда белорус таким не был.Пример тому сотни партизанских отрядов в Великую Отечественную ,в Первую Мировую и т.д..Ганьба вам i такiм як вы.
CУСЕД, 22.01.2012 00:26
:) ---ЛІКБЕЗ --- НЕ Я - МОВА КАЖА . ---------------- 1.Мужчына - гэта Муж Чынны; ----------------------- 2.Жанчына - гэта Жана Чынна; ----------------------- 3.Дывчына - гэта Дыво Чыннэ(не девЧОНКА, не девЧУШКА, не девЧУРКА)-------------------------------------- :)1.1. ШЛЯХТА - гэта Гаспадары на Зямлі, годныя Мужчыны, якія трымаюць Свой Чын, ...суседа і Дзяржавы (дыржашчые Чын - дыржать дыржаву);------------------- 1.2.ШЛЯХТА - гэта ШЛЯХ-ТОЙ, што наканованы Продкамі і гэтаю Зямлёю. (Шляхтыч - гэта Вам Кажа) -------------- 1.3. МУЖЫК - гэта Гаспадар на Зямлі, нягодны мужчына, які згубіў, чы загубіў свой Чын, але яшчэ ў стане усьведамляць Гонар, Годнасць ...і Чын.--------------- 1.4.Гонар-сіла родных, бацькоў, продкаў, Свайго... 1.5.Годнасць-сіла жыцця,учынкаў для дзяцей і будучага. 1.6.Чын - проста Чалавек сярод людзей...-------------- 1.7.Беларусы гэта Народ(нацыя) Гаспадароў на Зямлі, у крыві каторых кроў шляхты ...і мужыкоў.--------------- 1.8.Беларусы, у параўнанні з усімі іншымі народамі сьвету, знаходзяцца найбліжэй да разумення такіх паняцьцяў, як ...Госпадар, Гонар, Годнасць ...і Чын. - І ўсё гэта дзякуючы Сваёй Мове і Сваёй Зямлі.---АЛЕ - Беларусы так-сама знаходзяцца(у параўнанні з усімі іншымі народамі сьвету)найбліжэй да разумення і такіх паняцьцяў як ...навалач,нягодныя,вырадкі ... бо гэтая гадэча тут ужо столькі начвэрыла -------------------- ---------------------------------------------------- ---:) -казакі,...вучыце мову і усьвядомце ШЛЯХ-ТОЙ...
Strateg, 22.01.2012 00:49
Сёння чущ, адзін хлопец сказаў, што беларускай нацыя няма, а ён "рожденный в СССР". Кали яго спыталі, а што гэта за нацыя і хто ты, то не ведаў што сказаць. Адзінае, што адказаў - беларусам яго упашпарце запісалі, а так ён і невялома на каго падобны, калі не паголіцца, то яго і з каўказцам путаюць. Вось што рабіць, калі ні роду, ні племяні?
, 22.01.2012 01:03
:) тов.Правда, ...зразумей яшчэ, што товарищ - гэта ТОВАР ИЩо ...стань чалавекам. Беларус - гэта зусім не то, што Рускі ...у нас тут - ты Белы, Чысты, Сьветлы, Ясны - ...а там ты ...Просты. Таму і Жанчыны ў нас будуць лепшымі. ---будзь Беларусам, убач Сілу Нашай Старыны ...вучы мову, стань неразрыўным з Тройцай --- Зямля-Продкі-Мова ...і ўсё будзе добра. --- :) і яшчэ ...да Святого Георгия, назвы такой, была назва Сьвяты Арый, затым Сьвяты Юрый, затым Сьвяты Юр*я ---?ты хіба ня бачыш, наколькі далёка маскальская мова ад першанасці. А ў мынэ на піншчыны е і зарэ іме АндРЫЙ...-на самай справе,-ЗАСУНЬЦЕ СВОЙ ЯЗЫК У СумКУ,і пераходзьце на Матчыну МОВУ --- ?-ЧАМУ-)---БО ЯНА З ВЫТОКА МАМІНАГА --- Цыца-Цаца, Цыцка-Цацка, Цыцкацца-Цацкацца ---ды ты толькі глянь якая яна прыгожая ...ЦЫЦКА. - Годзе быць сіратой, ...зразумей, што кармілі і кормяць цябе зусім не *грудью* ---сплюнь гэтую брыдоту ...і ўбачыш як здорава быць Чалавекам і якая цудоўная нашая Зямля...паслухай суседа, ------- -шчыра кажу :)
шэпард, 22.01.2012 12:52
все выше сказанное, конечно интересно, история и её знание важно и правда есть в словах всех... но хотелось обратить внимание на более насущные проблемы, которые касаются не только нашего прошлого, но и несут (по-моему) угрозу нашему будущему... а именно то, что нынче творится в системе нашего образования, как школьного так и высшего. Складывается впечатление, что некто в министерстве образования усердно пытается ударить по нашей народности! осмелюсь напомнить её основные признаки: долговременное проживание на одной территории (оседлый образ ведения хозяйства), язык и фольклор. и самое страшное, что репрессии начались именно в адрес фольклора (культуры) и языка/языков. подробнее остановлюсь на языке. в школах детишки изучают в первом полугодии русский и белорусский по одному часу в неделю, иностранные по три, во втором соотношение 2 к 5. как вам господа такое развитие событий?
тов.ПРАВДА, 22.01.2012 13:45
Я-беларус,а вы ,ляхi,николi iмi не станiце i ездзiць на нашым гарбу не будзiце.Нездарма вас Лукашэнка пнуу нагой пад зад.Шляхта-дворянское сословие в Польше\\энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона/Привилегии шляхты стали одной из основных причин упадка Речи Пасполитой в 18в../ваша любимая Википедия\\А што датычыцца Святога Георгiя,то як яго не называй/Святы Юрый, Святы Арый цi неяк iнакш/ а ён усёроуна застанецца святы, а вы плюнули яму у твар,яму i мил\'ёнам хрысцiянскiх верникау з любога боку.Вам не спадабауся колер яго стужкi,яго сцяга?Белорусы проливая кровь за свою Родину получали награды с его изображением и его лентой.Вы и им плюнули в лицо.Гонар у вас ёсць, а вось ЧЫН, РАДЗИМА -гета не пра вас.Гордыня-большой грех.Вот у вас ничего и не получается...нет благословения с выше.ПАКАЙЦЕСЯ пакуль не поздна...Полабские лехиты,ляхи,шляхтичи...одним словом не белорусы.
Анатоль, 22.01.2012 16:19
Сучасныя беларускія казакі толькі прыкрываюцца гісторыяй свайго нараджэння на ўкраінскіх землях і распаўсюджання адтуль на землі сённяшняй Беларусі (у XVII ст.). Насамрэч сучасныя беларускія казакі паходзяць ад расійскіх. Глыбей у гісторыю іх традыцыі не ідуць, бо яны прытрымліваюцца ідэалогіі расійскага казацтва. Пачытайце, што піша пра казакаў Якуб Колас: Тут схілялісь усе плямёны // Спорку сілаю канчаць, // Каб багата адароны // Мілы край наш зваяваць <...> І лілася кроў нівінна, // Швед набытак наш паліў, // І маскаль тут самачынна // Гвалт над намі ўтварыў. // І без жалю капытамі // Конь казацкі тут ступаў. Як бачым,народны паэт ставіць у адзін шэраг акупантаў і казакаў. Ствараць у нас казацкія арганізацыі, гэта прыкладна тое самае, што ствараць на Беларусі арганізацыі, напрыклад, Hitlerjugend ці SS.
strashila, 22.01.2012 21:01
о роли казаков в истории Великого Княжества Литовского довольно подробно написано в книге АЕТараса"Анатомия ненависти".Так вот,если верить истории,а не сказкам о "благородных витязях",гордится там нечему,обычные банды кровожадных грабителей которые по науськиванию московского царя вырезали целые регионы не жалея ни детей ни женщин ни стариков.
СУСЕД, 22.01.2012 21:08
:) -дзійная метамарфоза ...казак-крэмень пераўтварыўся ў товарища камуністай правды ...але ж загаварыў праўда ж і па беларуску. Добра - паехалі далей. Дык вось +:) Георгій Победоносец ёсьць гербам Масквы на чырвоным сьцягу ...а Сьвяты Юр*я ёсьць вершнік ...Нашай Сьвятой Пагоні з шасьціканцовым крыжам ...і яго сьцяг - Наш Трыкалор. Гэта раз. Увага. Святы Арый - гэта наш гістарычны продак з дзесяцітысячагадовай даўніны, а гэта значыць да габрэйскага Адама і Евы, што па Бібліі. Адкажы людзям камуністы казак ...якім краем ён ў хрысьціянстве?(Каюся - гэта я сьмяюся над табою ...хаця і разумею, што грэх сьмяяцца над такімі). Гэта два. Каларадскі жук - першы вораг і сапраўдная навалач для Беларусі. Кажуць , што ён з амерыкі і мексіканец ... - НЕ, не падобны ён на мексіканца ...імперскі расейска-савецкі гвардзеец ...лентачка блін ...гадэча. Але нічога ў сьвеце не з*яўляецца проста так: -гэта бозінька размаляваў адну яўную гадэчу ў такія колеры спецыяльна для нас беларусаў ...гэта каб нам было лягчэй разабрацца з другою ...гвардыяй ...з лентачкамі.Гэта тры. І таму - з Намі Бог. Гэта чатыры . ---+:) ? Дык хто ...за каларадскім жуком хаваецца ???
Гиоргий, 23.01.2012 16:25
Муж чынны, шлях (который к шляхце ни кокого отнашения не имеет) и всё такое, это обще русские слова, их можно услышать и в вами ненавидимой Российской глубинке и в Украине, верно про вас написали сами себя обличаете, любой кто хоть немного интересовался историей знает что мы все от одного корня, и ваша ложь тут бесполезна. Шляхта гаспадаркай на зямлI, вообще не занималась, обычные эксплуататоры, ни в реальном одном историческом труде, о шляхте Речи Посполитой, как о людях ничего хорошего не найдёте, дурного очень много, даже европейские послы тех лет отзывались о них очень дурно. Лень искать, у меня где-то есть цитаты их донесений. А стратегам, можно сказать – всякий неуч не понимающий разницы между народом и нацией нас учить ещё будет. Сусед тут весь такой из себя «гаспадар» на зямли, да кто на земле, тот в нете не сидит, присосались небось к каким-то грандикам польским, и отробатываете сейчас. А я тоже уверен что россияне украинцы и белорусы – один русский народ, русский по тому что Русь. Всё сделали чтоб от темы уйти и саму статью не рассматривать, вопрос – с чем именно в статье вы не согласны. А то начали тут «Расейския супастаты» и тд, что напомнить сколько беларуссов Радивилы скатавали, сколько городов с мирными жителями вырезали, или может Витовт наши города не осождал, не воевал и кровь не проливал, извратили всю историю, в угоду собственному мнению, только вот мнение ваше, явно от братьев наших подальше уводит. Незалежные, там раньше в комментариях по первой статье ещё мягко написали про нашу незалежную историю, вам лучше в неё ни лесть, всю жизнь были тутэйшия, а теперь они вон ганарливыя, самасазнаныя стали, плюнуть хочется, сами исконные корни наши режут, и при этом защитники культуры. Назовите мне хоть одного нашего народного поэта с не польскими и не еврейскими корнями.
Анатоль, 23.01.2012 19:03
Ведаеце, што мне падабаецца ў гэтай палеміцы? Тое, што сярод сімпатыкаў казакаў у асноўным людзі паўпісьменныя. Нават сваё імя не могуць правільна напісаць! А што казаць пра іх логіку ці веды з гісторыі! І праўда, грэшна смяяцца з такіх... Але калі яны самі вылазяць са шчылін і пішуць каментары ці таго больш - апранаюцца ў форму карнікаў, то як абысціся без рэакцыі?!
, 23.01.2012 22:42
Гиоргий ...дапускаю, што ты быў нават выдатнікам сувораўска-янычарскай вучэльні, бо разумення няма а веды з бібліятэк ...тых, што навалач і нягодныя нашы тут панатыркалі. Раскрый вочы - ты на зямлі заходняй Беларусі ...прытым у глыбіні Палесься і ў Ганцаўскім часе :)...дзе і зараз Жывы Крыж Жывотворашчы ...якому Вечнасьць ...і не для навалачы ён. ---+) Па тэме жадаеце? - калі ласка. Вам убілі ў голаву, што: - 1.рускія, беларусы і украінцы адзін народ і з аднаго корня ...глядзі тады сюды - http://www.germanicvs.com/ - гэта не *урагі* - тут міравая навука сцьвердзіць, што маскалі гэта нерусь(тое ж я чуў і ад сваіх дзядоў)на падставе генеалагічных даследаваньняў ...і тут жа паказваецца, што іменна мы(палесьсе) ёсьць цэнтр рускасці і толькі усходнія вобласьці Расеі ...наўгародскія, пскоўскія, смаленскія і бранскія землі, сумежныя нам(...і ардой маскоўскай ад нас мячом адсечаныя), нам браты па крыві, таксама як і УсКРАІНА ...дакладней поўнач Украіны. --- А ўсё прочае Расеі з Масквы пачынаючы ...гэта фіна-угры і прочая і прочая нерусь.--- :) 2. А яшчэ ...на Вашым сайце- http://kazak.by/index.php/publications/283-the-future-starts-today -...адразу ж зьверху ...цікавы слоган :) ...Богу - Душу, Сердце -людям, Честь - нікому...вы што, прыдуркі ...толькі Нябогу патрэбна Душа ...з Богам трэба Жыць ...і вы што нябачыце, што сваю Честь пастаянна отдаёте начальству ...а дакладней - навалачы. --- ДЫК ХТО Ж ВАС ...давёў да такой ганьбы ...(позора) ??? ------ РАСКРЫЙЦЕ Ж ВОЧЫ ...
Анатоль, 24.01.2012 21:03
Давайце дамо слова Якубу Коласу - паэту беларускаму не толькі па духу, але і без аніводнай кропелькі чужаземнай крыві (на жаль, захаваўся толькі рускамоўны варыянт ліста да Янкі Купалы, урывак з якога пры водзім). Случалось тебе когда-нибудь застрять где-нибудь на железнодорожной станции, ждать поезда? Вот в таком положении чувствую я себя теперь, где бы я не находился. Все жду, когда же наступит возможность оставить эту Московщину и вновь очутиться среди своих людей. Скажу тебе, друже, татарский здесь народ. Болит моя душа по Белоруссии. Чувствуешь ли, братец, как тяжко жить на чужбине? (Купала і Колас, вы нас гадавалі : дакументы і матэрыялы: у 2 кн. / уклад. – Мн.: Лiтаратура i Мастацтва, 2010. – С. 19.) Каментар: так пісаў класік, калі апынуўся ў Курскай губерні падчас ваеннага ліхалецця 1918 г.
тов.Правда, 25.01.2012 20:36
Из письма Н.В. Гоголя от 24 декабря 1844 г.: "Какая у меня душа - хохляцкая или русская - сам не знаю. Знаю только то, что никак бы не дал преимущества ни малороссиянину перед русским, ни русскому перед малороссиянином. Обе природы слишком щедро одарены Богом, и, как нарочно, каждая из них порознь заключает в себе то, чего нет в другой - явный знак, что они должны пополнить одна другую. Для этого самые истории их прошедшего быта даны им непохожие одна на другую, дабы порознь воспитались различные силы их характеров, чтобы потом, слившись воедино, составить собой нечто совершеннейшее в человечестве... Русский и малороссиянин - это души близнецов, пополняющие одна другую, родные и одинаково сильные". Своей принадлежностью к украинской семье дорожил Волошин, гордился своими украинскими корнями Маяковский - его мать - племянница Григория Данилевского; А.К. Толстой считал Украину своей Родиной, как и Италию. Красный Рог в ту пору - часть Черниговской губернии. Любил Украину Бунин. Жил в Полтаве. Спускался по Днепру. Записывал украинские песни. Весомая часть творчества гениального Хлебникова связана с Харьковом. Мотивы казачества, Запорожской Сечи у Хлебникова. С Киевом связана жизнь и творчество Александра Вертинского. Бунин и Куприн привязаны сердцем и кровью к Одессе. Ахматова и Гумилев венчались в Чернигове. Мандельштам, Вересаев, Иван Шмелев, Сергеев-Ценский - часть истории и культуры Крыма. В прекрасной книге "Роднаси", антологии братства, которую составил член белорусской делегации Геннадий Пашков есть два раздела - белорусские поэты о России и русские поэты о Белоруссии - замечательный кладезь сердечности, дружбы, любви. Все это не только следы, но вечные скрепы единого культурного пространства. Перед встречей попросил старейших консультантов из Союза писателей посмотреть, как развивались наши связи в прошлом. Они представили мне некий неполный перечень общих мероприятий, изданий, праздничных декад. Впечатляющая картинка. Ну, например, вот эта цифра: За 5 лет (1975 - 1980 гг.) в Москве вышло 900 названий книг украинских авторов общим тиражом свыше 50 млн. экз. Или Дни наших литератур в различных городах и селах Украины. В 1972 году Дни украинской литературы проходили в Якутии, Махачкале, Чувашии, Мордовии. В этом же году проходили Дни русской и национальных литератур: Марийской, Татарской - в Ворошиловграде, Мордовии - во Львове, Коми - в Ужгороде, Чувашской - в Симферополе, Кабардино-Балкарской - в Харькове, Карачаево-Черкесской - в Херсоне. Через 10 лет в 80-х годах Совет по прозе провел семинар молодых прозаиков в д/т "Исолочь" (Белоруссия). Руководили В. Крупин, И. Чигринов, Г. Семенов, Г. Горышин, Казько обсудили творчество 30 молодых литераторов России и Белоруссии. Более 70 лет назад в феврале 1929 года в Москве состоялась первая неделя украинской литературы. К москвичам в гости приезжали тогда Павло Тычина, Петро Панч, Иван Ле, Наталия Забила. На Киевском вокзале их встречал Владимир Маяковский. Он сказал: "Когда сходятся народы - что может быть лучше? Когда встречаются культуры - какого еще огня! Я не говорю: мы встретились впервые. Нет. Мы встретились, кажется, в миллионный раз и не с чужими - с давними знакомыми. Только на этот раз мы встретились особенно. Без гетмана и без царя. Без угнетения и презрения. Равный с равным - в одном только желании расти, в желании творить сообща. В победном желании в будущее наше войти". Ну, что ж, даже если снисходительно отнестись к революционному пафосу, здесь много душевной теплоты и желания дружить. История не знает сослагательного наклонения. Она такова, какая есть. И ныне, когда нарушен естественный ход событий и шквальный ветер пытается смести с лица земли святую память нашей дружбы, нашего кровного родства, кое-что, особенно заветы праотцев, хочется просто вспомнить, переосмыслить их заново, чтобы вновь вместе погордиться нашими успехами, вернуть нам то духовное и душевное единство, которым мы были. Могучие исторические корни, издавна питавшиеся живительными соками народной жизни, творчество корифеев русской, украинской и белорусской литератур, начиная от автора "Слова о полку Игореве", которое вошло в сокровищницу всех литератур и до нынешнего времени. Нам слышно страстное слово Ивана Вышенского, белоруса Симеона Полоцкого, мудрые песни Григория Сковороды, бунтарский голос Кобзаря и "батьки" Ивана Котляревского. Дружба великих сынов наших народов Тараса Шевченко и Михаила Щепкина, Шевченко и Аксакова, Марко Вовчок и Тургенева, Короленко и Карпенко-Карого, Горького и Коцюбинского заставляют думать о будущем. А участие К. Брюлова и Жуковского в судьбе Тараса Шевченко, а Глинки - в судьбе Гулака Артемовского? Давайте вспомним, как в 1907 году, противореча великому князю Константину Романову, "покровителю" российской науки, Шахматов и Корш выдвинули кандидатуру Ивана Франко в академики. А как не вспомнить слова Ивана Франко: "Мы все русофилы, слышите, повторяю еще раз, мы все русофилы. Мы любим великорусский народ и желаем ему всяческого добра, любим и учим его язык. и читаем на нем нового, наверное, не меньше, а может больше, чем на своем... и русских писателей, великих светочей в духовном царстве мы знаем и любим..." Дорого стоит. "Чуття единоi родини" - никто не сказал лучше и точнее Павла Григорьевича Тычины - и это не только наше прошлое, ибо наши народы, простые люди душевно по-прежнему крепко соединены. В соответствии с одним из первых декретов в Петрограде в 1918 году был установлен памятник Тарасу Шевченко, издан в том же году "Кобзарь". Декретом Совнаркома в 1921 году было осуществлено издание полного собрания сочинений Т. Шевченко на русском и украинском языках. Было решено включить в него все изъятые царской цензурой места. Дружба Шолохова с Тычиной и Рыльским, А. Малышко с Н. Асеевым, М. Бажана и М. Дудина, П. Панча и Вс. Иванова - это уже близкая наша история, понятная и дорогая нам. "Человеку русской культуры нельзя, невозможно не переживать органической, вросшей в плоть и кровь связи с культурой украинской" - М. Шагинян. А под стихотворными строчками Ярослава Смелякова Вы - родня мне по крови и вкусу, По размаху идей и работ. Белорусы мои, белорусы, Трудовой и веселый народ! подписались своими строчками Алексей Сурков, Василий Федоров, Владимир Фирсов, Николай Старшинов, Константин Симонов, А. Прокофьев и я.\\В.А.Ганичев.На встрече Союза Писателей Белоруссии,России,Укваины.31мая 2000г.Крым.Ялта.\\
тов.Правда, 25.01.2012 21:26
Я Казак – не казак… Я казак – не казак, Што нагайкай свiсцiць А казак, што калiсь, Знау, як волю любiць! Што гуляу за Дняпром Ад зары да зары, У вольнай Сечы грымеу, Як парогi у Дняпры. Што на бел-свет спявау Песнi з поуных грудзей I гасцiнна прымау З свету вольных людзей. Што умеу пастаяць- Паляцець у паход- I за волю сваю, I за увесь бедны род. Што кароны пiкай I пасады устрасау, А законы крывей Самауладцам пiсау! Я.Купала 1923г.\\\\Теперь я вольный казак,пока ещё не подрезаны крылья... Из трилогии Я.Коласа "На росстанях."Вот вам и точка в споре...
Анатоль, 25.01.2012 21:43
Доўгі час ты не быў на Радзіме. Хтось парушыў гісторыі ход. І ўжо не ганарыцца тваімі Спадкаемцамі хворы народ. Патрыётаў забылі імёны, Адракліся ад назвы сваёй. Пад уздзеяннем пятай калоны Ідзе торг беларускай зямлёй. Адняла твае сілы пагоня, Мужны вершнік на белым кані, Але ты не спыняйся сягоння: Ад манкуртаў свой край барані. Ты галовы сячы рэнегатам: І вусатым, і лысым – усім, Хто культуру расейскага мата Распаўсюдзіў над краем тваім. І пачвараў сячы двухгаловых, Каб галоў не пладзілася больш. Прагані псеўдародныя мовы Старшабрацкіх расеяў ды польшч. Аказаўся народ у палоне, Не далёка – на роднай зямлі, І таму ўсё лятуць тыя коні, Каб сляды іх быцця не сплылі.
Анатоль, 25.01.2012 21:52
Насмяшыў. Вышэй намі напісана: "Сучасныя беларускія казакі толькі прыкрываюцца гісторыяй свайго нараджэння на ўкраінскіх землях і распаўсюджання адтуль на землі сённяшняй Беларусі (у XVII ст.). Насамрэч сучасныя беларускія казакі паходзяць ад расійскіх. Глыбей у гісторыю іх традыцыі не ідуць, бо яны прытрымліваюцца ідэалогіі расійскага казацтва". А цяпер дадам, што ў прыведзеных тов.правдай цытатах гаворыцца пра казакаў запарожскіх, а не пра карнікаў Расійскай Імперыі, якія перанялі назву "казакі". Гэта дзве вялікія розніцы, паўграматны вы наш!
Анатоль, 25.01.2012 22:20
Ведаеце, праўдалюб, дакажыце, што беларускія казакі адпавядаюць вершам Янкі Купалы! У прыватнасці радкам: Што кароны пiкай I пасады устрасау, А законы крывей Самауладцам пiсау! (Гэта з вашага сайта, бо сам паэт не мог так непісьменна пісаць.) Дык вось дакажаце - і маё стаўленне да "беларускіх" казачкоў зменіцца!
Анатоль, 25.01.2012 22:22
Чаго замоўклі? Я думаў, сапраўднаму казаку заўсёды ёсць што сказаць... Занавес!
, 25.01.2012 22:32
P.S. NB: Янка Купала выразна адрознівае два віды казакоў: 1. тыя, што свішчуць нагайкамі - расійскія казакі, ад якіх паходзяць сённяшнія на Беларусі; 2. тыя, хто "знаў, як волю любіць" - запарожскія. Я казак — не казак, Што нагайкай свісціць, А казак, што калісь Знаў, як волю любіць! Дарэчы, і верш гэты Янка Купала напісаў не ў 1923 г., а ў 1911 г. Гэта я пішу не столькі дзеля таго, каб чарговы раз казакаў на Беларусі пакрытыкаваць, колькі паказаць слабасць ведаў некаторых прысутных на сайце. Нездавальняюча, тов.правда!
шэпард, 25.01.2012 22:37
в очередной раз обсуждение статьи превратилось в обоюдный обсер....
Анатоль, 25.01.2012 22:40
Выбачайце, калі ласка, каментар "P.S." (пра тое, што Янка Купала выразна адрознівае два віды казакоў) мой (забыў паставіць імя). З пажаданнямі прасвятлення і ўсяго добрага, ваш Анатоль.
тов.ПРАВДА, 26.01.2012 00:35
у ВАС ,АНАТОЛЬ ,С ГОЛОВОЙ ВСЁ В ПОРЯДКЕ...в ОЧЕРЕДНОЙ РАЗ ПРОТИВОРЕЧИТЕ САМИ СЕБЕ.Мои цитаты выдаёте за свои,приплели каких-то россиян,разговариваете сами с сабой,сами себе задаёте вопросы и сами на них отвечаете.Вы наверное думаете ,что людям больше делать нечего,как читать вашу маразматическую чущь.я вам привёл пример творчества наших клоссиков-вы их обгадили.в ДУРКУ НЕ ПРОБЫВАЛИ ОБРАТИТЬСЯ?
Анатоль, 26.01.2012 16:22
Дзякуй Богу, шаноўныя класікі на маім баку. І я гэта паказаў, прымяняючы верш, працытаваны тов.правдай, зусім не прысвойваючы яго цытаты (нават удакладніў год напісання верша). Я рады, што справакаваў чалавечка на адкрытае хамства. Ён паказаў сваё сапраўднае аблічча. А веданне таго, з-за чаго звяртаюцца ў псіхбальніцу, указвае на тое, што гэты грамадзянін сам з’яўляецца ці псіхіятрам, ці пацыяентам. Мяркуючы па ўзроўню яго інтэлекту, першага не магу дапусціць. Таму шлю яму шчырыя пажаданні: каб не прагрэсіравала!!! Я ж буду старацца туды не трапляць. Бо раптам сустрэнемся, то казакі, таварышы, леніны і напалеоны набіць могуць. А такі падыход мне не падабаецца )))
тов.Правда, 27.01.2012 00:56
2011-праз прызму газеты "Ганцавiцкi час".Падзеi i дасягненнi года.В этой статье указаны четыре добрых дела ,которые казаки организовали и провели для жителей Ганцевического района.И это только маленькая часть той большой работы, которую они проводят.Если вы настоящий патриот и следите за жизнью ,хотябы нашего района,то сразу их найдёте.
СУСЕД, 27.01.2012 10:18
:)Гэта вельмі паганая справа(...такі час), калі моладзь, фікультурнікі і спартсмены па чалавечы, па суседску не могуць нічога годнага зрабіць ...а каб зрабіць штосьці - то трэба было іх запісаць у казакі(... моладзь - не ўсьведамляе яшчэ, што пры жывых бацьках навалач зрабіла з іх сірат ...і тут-жа з іх робіць янычараў ...ганьбу для сваіх продкаў і сваёй зямлі)...
тов.Правда, 27.01.2012 12:23
НЕ нашли...грош вам цена...балтуны-пустозвоны.Вот вы и показали своё гнилое,никчёмное нутро,которое да и гроша ломаного не стоит.Пустые слова...пустые дела...пустая жизнь...
СУСЕД, 27.01.2012 13:05
тов.Правда - Пустые слова...пустые дела...пустая жизнь... -:) У ВАС, бо прыстроіліся пад рэжым нягодны, ў гэты час ...у вас няма прошлага - ня будзе і будучага. --- І ЖЫЦЦЁ ВЫМЯРАЕЦЦА НЕ ГРАШЫМА...
Анатоль, 27.01.2012 18:28
За добрыя справы (калі яны добрыя) "казакам" дзякуй! (Хоць тыя добрыя справы і не пераважаць усяго кепскага імі зробленага ў ранейшыя і сённяшнія часы.) Але ж мы гутарылі пра сутнасць казацтва на Беларусі. А ў балаболаў проста закончыліся аргументы і яны перавялі абмеркаванне на іншую тэму. Што ж, маюць права. Як і казаць пра свой беларускі патрыязм, а ў той жа час пісаць афіцыйна на сайце: "Казачество всегда было стволом Российской Государственности" (http://kazak.by/index.php/aboutcos/72-rights-and-obligations-of-the-cossack). Дарэчы, каб гэтыя балаболы чыталі свае сайты, то, можа, столькі слюны з іхніх вуснаў не ляцела б, бо там напісана: "Самое мерзкое в людях – раскрыться в ругани. Оскорбляя человека, мы унижаем не его, а себя" (http://kazak.by/index.php/about/culture-and-creativity/73-knights-life-cossacks?start=4). Мне вось цікава: няўжо не могуць яны знайсці больш-менш адукаванага чалавека, каб ён мог сімпатычна выглядаць,адстойваючы іхнія ідэі? Практыка паказвае, што адказ пахне рытарызмам. Не ідуць адукаваныя да іх. Не ідуць... Мае шкадаванні...
тов.Правда, 27.01.2012 18:32
Жить в норе, как вы ,мы никогда небудем.Просто сидеть там и мечтать о светлом будущем, и ничего для этого не делать-это не для нас.Вы профукали свою жизнь и хотите ,чтобы мы так же поступили со своей...Вы похожи на Моську,которая лает на слона.А он всё идет и её даже не замечает.Опять одно гавканье.Ни один мой довод,ни одно моё высказывание, так и небыли вами опровергнуты.Вчера поступило несколько приглошений казакам от школ района принять участие в праздновании Дня защитника Отечества,где они будут рассказывать, как их белорусские деды-казаки "надирали зад "шляхте...
Анатоль, 27.01.2012 18:40
Якая убогасць... Божа, пашкадуй іх жабрацкія душы і нікчэмны розум...
Гуўняж, 28.01.2012 16:55
угу, калі ты хочаш стаць казаком, і маеш вышэйшую адукацыю - дык адразу атрымаеш чын старлея, калі служыў у войску - капітана. :) Галоўнае, каб складкі плаціў і форму заўсёды насіў :) Тамака, як казаў мой знаёмы, тыя хто не наіграўся ў вайну і войска - дэмабілізованыя афіцэры па здароўю ці тых каго з войска пагналі, а таксама тыя, хто ніколі не служыў ;) нармальныя афіцэры туды не ідуць - ім дурдома ў казармах хапіла.
кремень, 29.01.2012 17:44
На Гомельщине, в Ветковском районе есть деревня Казацкие Балсуны, названная так в честь украинского атамана Балсуна. Там же находятся бывшие станицы, носящие имена запорожских кошевых атаманов Балсуна, Столбуна и Неглюба. Некогда запорожцы поднимались по Днепру и проходили через Могилевщину. Так на могилевской карте появились Казачьи Броды. А в Минском районе, под Фаниполем, находится деревня с говорящим названием Черкассы. Черкассы - так в старину называли казаков. На карте Украины можно найти Черкасск, Новочеркасск, Черкассы. В Беларуси существует аж десять подобных топонимов. В сборнике "Фольклор Гомельщины" мы находим сто казачьих песен, многим из которых нет аналогов ни в России, ни на Украине. Все эти факты однозначно отвечают на вопрос: "Было ли казачество в Беларуси?". Весьма отчетливый след оставили казаки на Полесье. Кстати, знаменитый "полесский вопрос" получил неожиданную развязку в 90-х годах прошлого века. Вспомним, что в 1927 году именно атаман Булак-Балахович в союзе с полесскими националистами создал Белорусскую Народную Республику, известную как Рудобельская. Кстати, в Западной Беларуси против польского влияния боролись две силы - компартия Западной Белоруссии, агитировавшая за колхозы, и полешуки, не любившие ни "панов", ни советов. В 90-х годах, уже после развала Советского Союза существовавшая тогда организация "Полисьсе" фактически выступала за отделение Полесья от Беларуси. Выступая на страницах суперпопулярной тогда "Народной газеты", Микола Шелягович настаивал на том, что полешуки - не белорусы, а ятвяги, и у них есть собственный язык - ятвяжский. Звучали даже призывы к созданию полесской национальной гвардии. Однако эти призывы так и остались призывами. А позднее Александр Лукашенко в одном из своих выступлений коснулся темы полесского сепаратизма: "Я предотвратил попытку расчленения Беларуси и создания Полесской республики". Проявило себя белорусское казачество и во времена Великой Отечественной войны. Например, в Кореличском районе действовал особый казачий партизанский отряд. Бойцы носили казачьи знаки отличия и были организованы по кавалерийскому образцу. Сформировал этот отряд кубанский казак Дмитрий Денисенко. Сегодня в деревне Бережно, где базировался отряд, установлен памятный знак, работает музей под патронатом казачества. Были, впрочем, и другие примеры.
Пётр, 29.01.2012 17:59
Впечатление что все беларускамоуные шизофреники собрались на этом сайте, им тут мёдом намазано, или это пару «свядомых» под разными никами развлекаются? А статья хорошая, правильная, пусть у ребят всё получится.
Правоверный козак, 31.01.2012 20:37
Правильно, Петя, врэш этим беларускамовным. Петя-петушок, правда на нашей старане! И стаття хароша, и стрэмлення нашы! Эта жэ ярунда, што тупее фразы не прыдумаяш: "Вспомним, что в 1927 году именно атаман Булак-Балахович в союзе с полесскими националистами создал Белорусскую Народную Республику, известную как Рудобельская". Мы институтав ни канчали! Но есть исчо порах в парохавницах и ягадки в ягадицах! А шары в шараварох!!!
СУСЕД, 01.02.2012 14:58
:)
Алесь, 01.02.2012 23:13
Ф.Э. Дзяржынскі таксама быў згодны з аўтарам артыкулы.
СУСЕД, 04.02.2012 14:04
:)) - паказваю шчэ раз сутнасьць сёняшняга *казацтва*, цытую іхняе ж разуменне з іхняга ж сайту, паўторанае тут, у пачатку ж артыкула ...*слово КАЗАЧЕСТВО несет в себе не национальный, не внутрисемейный смысл, оно не означает некий ареал обитания и не описывает группу людей, проживающих в одном населенном пункте (станице), казачество – это не земляки, не односельчане (станичники), не сослуживцы и даже не войско. Значение этого слова шире и глубже, это скорее БРАТСТВО людей, объединенных общими ценностями* ---:))і гэтак далей, -...на падставе чаго і бачна: - гэта аб*яднаньне недалёкіх, здэнацыяналізаваных (...у нашым выпадку дэбеларусізаваных (...дэбілорусізованых - кажучы мовую пінского пулісься)) элементаў без гонару за род і сям*ю, без годнасці перад суседзьмі, без чыну, бо з бязчынствам навалачы звязаны,... ---- +:))) але перад намі ўжо другі час - ...і яго трэба бачыць так ...як і тое, што тут вышэй ужо бачна. :)
АДПРАВІЦЬ КАМЕНТАР
АДПРАВІЦЬ КАМЕНТАР
Карцінка CAPTCHA
Надвор'е
чт, 23 февраля
03:00

-1°C
749 мм
З, 6 м/сек
чт, 23 февраля
15:00

+4°C
736 мм
Ю-З, 10 м/сек
чт, 23 февраля
03:00

+2°C
751 мм
Ю-З, 6 м/сек
чт, 23 февраля
15:00

+5°C
739 мм
З, 12 м/сек
чт, 23 февраля
03:00

-1°C
738 мм
Ю-З, 5 м/сек
чт, 23 февраля
15:00

+3°C
725 мм
Ю-З, 9 м/сек

rp5.by

ПАВАЖАНЫ ЧЫТАЧ!

Прымай ўдзел ў рабоце сайта i газеты!

Дасылай свае навіны, фота, відэа і лісты.
Ты таксама маеш магчымасць даслаць свае пытанні да нашага юрыста.

ГАЛАСАВАННЕ
Як змянілася ваша матэрыяльнае становішча ў параўнанні з мінулым годам?
Архіў
Папулярныя артыкулы
Самае чытанае
Апошнія каментары